Skidåkning mitt i centrala Stockholm på årets soligaste dag...hur tänkte de?

Så har det fraktats tonvis med snö till slottsbacken i Stockholm. För en skidtävling. Lastbilar har hämtat lassvis med vitt puder som sedan har dumpats och bearbetats, med följden av ett trafik-tok-kaosat Stockholm orsakat av dagens miljömissbrukande event. Själv fick jag gå till Slussen, vilket i och för sig var en positiv effekt av detta galenskaperi. En vackrare dag var längesedan jag upplevde, och trots att jag mestadels har suttit inne idag, så har solen genom fönstret gjort mig barnligt glad och vårigt uppsluppen sen tidig morgon.

När jag som sista "måste-göra" innan jag gick i morse drog upp persiennerna i sovrummet och lade blicken på termometern för att bedöma halsduk och kofta eller bara mössa eller kanske inget av det, svarade den med att peka på arton grader. Arton grader - visserligen sitter mojängen i ett vindstilla och solgassande balkongläge, vilket inte alls kändes relevant utan liksom bara inte spelade in överhuvudtaget. Arton grader tänkte jag och slängde mig glatt ut utan några vinterattiraljer alls.

Det var inte så varmt. Men inte så kallt heller faktiskt. Och vem står inte ut med att frysa lite när solen skiner och näsan i alla fall får en vårdos av den kommande härligheten?

Promenerade nerför Valhallavägen till Birger Jarlsgatan och nådde Norrmalmstorg. När jag kom ner till Grand Hotel och blickade mot Skeppsholmen var det så strålande vackert att jag redan då visste att jag skulle vara lycklig hela dagen.

Och det var jag. Tills jag skulle hem och jag insåg katastrofarrangemanget, som givetvis gått mig alldeles förbi. Bortsett från dum skidåkning på slottsbacken, så blev detta årets än så länge finaste dag. Hur tänkte de egentligen? Men nu är våren verkligen på gång. Min protestinhängning av vinterjackan gav resultat.

Härliga sol - välkommen. Stanna nu din lurifax och sluta spela svåråtkomlig. Det är här du ska vara. Med mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0