"Vi är ett proffesionelt företag som..." - eller hur?

Jag vet inte hur många gånger jag ser detta ord felstavas. Och det komiska är ju uppenbart. Betydelsen jämfört med vad som händer om ordet felstavas - ha ha - jag borde egentligen skratta.

I stället sprider sig kalla kårar längs nacken, svettpärlor träder fram på smalbenen, öronen blir röda och varma, och min egen illusion, i mitt eget huvud av hur jag ser ut just nu - är en exakt kopia tagen ur en Kalle Ankatidning när Krösus Sork sväljer en cigarr och röken puffar ut genom öronen. Eller det kanske inte alls var Kalle Anka - vilken tidning var det? Bamse? Krösus Sork...jag hade helt glömt bort figuren tills nu. För nu är jag så som han tecknades...det ryker ur mina rödblossande öron. Så får det inte gå till! Det går bara inte att skriva att man har ett professionellt köksteam på följande sätt:

"Ett proffesionelt köks team gör att besöket blir en dröm. Servitris och köks personalen...." där orkar jag inte mer, jag kommer att få allergiska utslag och inte kunna göra mitt jobb imorgon om jag fortsätter läsa. Men i smyg gör jag det ändå. Och jag gör en lista på vad som måste ändras. För jag känner ägaren. Jag har jobbat där. Och därför tillåter jag inte att stället exponeras med dessa ord. Att det sedan blandas friskt med stora bokstäver i början av en rätt, med små gör mig bara mer ettrig. Jo - precis - ettrig blir jag av sådana här saker. Men jag ska rapportera. Språkpolis? Näe - men i bland måste jag, om mitt hjärta finns med i bilden och med den drabbade. Så är det nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0