Melodifestival 2

Så har jag kollat in kortversionerna av låtarna som deltar i morgondagens deltävling av Melodifestivalen.

Jennifer Brown
Hört förut. Intetsägande, men ganska vacker powerballad. För vanlig, varken bra eller dålig.  

Lili & Susie
Bättre än förväntat. En melodiös 90-talsdiscodänga. Skön men lite lam. Lili är snyggare än jag minns henne. Känner igen deras sound och det är inte utan att jag dras in i nostalgin och blickar tillbaka på en spelning de hade på Piraten - Sveriges äldsta (då fortfarande säkert sunkigaste) discotek som ligger i Karlskrona i en källare på en bakgata. Det var onsdag - alla värnpliktigas festkväll, och de enda tjejerna på stället var jag och min syster. Vi stod längst fram - bra påhejade av alla rakade festprissar. Blev faktiskt tillfrågade om att komma upp och köra eftersom vi kunde alla texter till precis alla låtar. Varför fegade vi?

Markoolio
Sjunger inte helt illa. Som en soft, ödmjuk Magnus Uggla. Håller inte i detta sammanhang, men kommer säkerligen att synas på topplistorna. Jag gillar faktiskt låten och Markoolio har vuxit. Folk gillar killen.

Amy Diamond
Mer disco - wow oh oh oh...Inte särskilt catchig. Inte dålig. Inte jättebra. Medelmåttig. Känns väldigt städad och proper.

H.E.A.T
Rocken har äntrat Melodifestivalen sen Finland vann. Här har vi äkta pudelrock men nothing special, babe...Tror dock att folk vill ha lite tryck, och bland kvällens tävlande finns inte så mycket mer än detta av den varan.

Lasse Lindh & Bandet
Håkan Hellström-inspirerad göteborgspop. Väldigt härmigt faktiskt. Fast de kommer så klart inte från Götet. "Som att åka tåg" säger sångaren när SVT intervjuar dem. Ja - ungefär så...Men Håkan är ju omåttligt populär så Lasse och grabbarna kanske har en chans ändå. Men jag säger nej.

Måns Zelmerlöw
Är tydligen bettad som vinnare. Höga krav är inte alltid bra och jag är inte övertygad. Disco igen. rullar på, men ännu en ganska tam låt. Måns är absolut bra och ser bra ut på scen. Han kan dansa och får säkert med sig svenska folket - poppis som han är. Ska bli intressant att höra hela låten. Kan göra att jag kanske gillar den ändå.

Cookies n Beans
Årets tjo ho! Sveriges bästa på länge! Personliga röster. Oföklarlig känsla. Dolly Parton-vibrato från Linda Ström. Otroligt bra. Vill höra mer! Och det gör ni på www.myspace.com/cookiesnbeans. Kanske inte Melodifestivalvinnare, men en klar favorit ändå. Första låten som berör och känns äkta. Hoppas hoppas att folk vågar. Cookies n Beans ska gå vidare. Kan man vara för bra för Melodifestivalen? Heja Cookies n Beans.

Jonathan Fagerlund
Sjunger killen surt? Tevlig melodi. Glad och ganska svängig. Men refrängen har vi hört förut. Det finns en story, men igen - rätt trist. Riktig schlagerlåt, men för dåligt och instabilt. Jonathan får repa mer. En av årets doldisar - eller vet någon var han kom ifrån? Kan gå hem hos folket. Hoppas inte.

Förra veckan fick jag rätt i att Emilia skulle gå vidare. Denna gången tycker jag själv att Cookies n Beans och Måns Zelmerlöw ska gå vidare. När det gäller hur jag tror att det verkligen kommer att bli får jag tänka om lite. Jag är ju varken juryn eller svenska folket, och reglerna har jag inte heller riktigt förstått mig på. Jag tror att Måns är så populär att han vinner mycket på det och det känns som ett säkert kort. Sen är det svårt. Amy, Jennifer och Lili & Susie ligger så nära varandra genremässigt att det kan bli vem som helst av dem. Jag gillar Jonathans låt. Synd att han är för dålig. Men melodin är catchig och den kan absolut  gå hem. Så om jag måste gissa två - Måns och Jonathan då, fast jag får allergiska utslag bara av tanken av att se honom på stora scenen i Eurovision...


Kommentarer
Postat av: sarah

Undrar om jag ens får kika på tävlingen ikväll ;) Mannen är väldigt hatisk mot programmet :) hehe .



Kramar!!!!

2009-02-14 @ 09:03:36
URL: http://sarahsglitter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0