Akutröksugen - tack Johan!

Slutade röka för 4 veckor sedan. Hade tänkt på det länge och rökte väl inte så särskilt mycket vanliga veckodagar. Men jag är en vanemänniska och lämnade alltid lägenheten på samma sätt; stannade upp på trappen utanför porten och rökte en cigg på väg till tunnelbanan. Sen blev det inte mer förrän jag gick från jobbet, och sen kanske en senare på kvällen. Sommaren var värre, då är jag ute mycket mer och rökte när jag inte hade något bättre för mig.

Så suget sätter in just då. När jag släppt dörren och porten slår igen. Det tar typ 3 min till tunnelbanan, så det går över ganska fort. Men ikväll. Två glas vin och ensam hemma. Men jag har kommit så långt att om jag hade tagit en cigg så hade jag varit tvungen att berätta nederlaget för 1. Jakob, 2. mamma, 3. Andersson som jag har slagit vad med och dessutom skulle behöva betala pengar till.

I min vånda kände jag i alla fall att jag var tvungen att snacka med någon. Kollade till och med sluta-röka-linjen och tänkte att det kan vara kul att ringa dit och höra vad de säger. Men hör och häpna - de har öppet till 18.00 vardagar och var inte tillgängliga. Klockan var halv 12 och då är det inte ok att ringa runt...Kollade med Sammi, och vännen gav mig några uppmuntrande ord halvt sovande. Tack Sammi! Men jag var fortfarande sugen. 

Facebook! Ja men visst - kollade vilka som var online och haffade Johan. Några korta uppmuntrande ord, men det som gjorde det var den trevliga konversationen som uppstod. Hade kanske inte alls börjat chatta med honom om jag inte haft någon direkt anledning. Men det blev ett trevligt samtal och nu känner jag mig stark igen. 

Dock, vänner - jag hade inte rökt en cigg även om jag inte fått tag på nån som gav mig cred. Inte. Jag har kommit så pass långt att mitt samvete gnager. Jag vet att jag inte vill och jag gör det inte. Men det hjälper att konversera. Det hjälper och jag är glad att jag har fina vänner. Men det viktiga - känner mig stark i detta beslut, men är medveten om svaga stunder. Svaga stunder som jag tar mig igenom. Slutrökt helt enkelt. Ellinor fixade det. Jag fixar det. För jag har bestämt mig.
Fint, va?! Tack Johan! 

Kommentarer
Postat av: Myse

Vad duktig du är!

2009-02-21 @ 11:14:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0