Julbak

Idag bakas det. Ska på pepparkakshusbaksfest, fast alla får inte vara med på bakningen. J är självutnämnd bakmästare och detta året blir det Eiffeltornet. Förra året blev det Globen och året innan Turning Torso. Som blev Burning Torso efter att någon smått obetänkt valde att tända ett värmeljus vilande på bomull inne i skapelsen.

Jag bakar alltså på egen hand för att förnöja värdinnan och gäster med något som kan avnjutas under kvällen. Kunde inte välja, så det blev både sega saffranssnittar och vetekaka med äpplen, kanel och nötter. Vetekakan blev gigantisk och dessutom fick jag en lite mindre att ta med mig på julafton och en fin längd att kunna plocka fram från frysen vid oväntat fikabesök. Det var verkligen inte igår det fanns hembakat att stoltsera med!

Dessutom gör jag en grönsakspaj med ädelost som också får följa med på kalaset. Det bjuds visst bara på korv, och det äter ju inte jag. Det funkar ju inte att gå på fest och förvänta sig att de ska ha fixat något till mig bara för att jag är lite special med krubbet! Och förhoppningsvis vill fler smaka, det är jag faktiskt helt övertygad om. Nu ska den in i ugnen i 45 minuter, och under tiden tänkte jag fräscha till mig och klä mig i min röda klänning med vita prickar och volang. Passar fint en kväll som denna! Bildbevis:


Kommentarer
Postat av: Elise

Vad gott det ser ut. Vad duktig du är!

2009-12-06 @ 10:56:17
URL: http://siggep.blogspot.com
Postat av: Jo

...när jag anstränger mig så! Tack Elise - jag blev otroligt överraskad och nöjd själv faktiskt!

2009-12-08 @ 23:12:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0