Det är kul med språk...ibland galet roligt!

Häromdagen lyssnade jag på ett radioprogram där man uppmanade lyssnarna att skicka in säjningar (jag vet - men visst är det funktionellt!) som de retade sig på att folk använde. Jag skickade inte in eftersom jag var fullt upptagen med att engagera min kropp i någon sorts pumpande fast-walk. Men jag lyssnade och nickade medhållande samtidigt som jag kände både adrenalin och puls öka i en otrolig fart. Exempel:

egenckligen - egentligen
straxt - strax
legimitation - ja, det är sant!
interjuv - jag dör...

En sak är när det handlar om dialektala skillnader, jag känner t ex många som säger ändån vilket jag kan reta ihjäl mig på, samma sak med sjytton - urgh!! Jag vet ju att jag stör mig mer på hur dåligt många skriver, och då menar jag inte gemene man i första hand utan verkligen människor som jobbar med att uttrycka sig i skrift. Fy attan helt enkelt så illa det är!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0