Stängda dörrar för positivt energiflöde

Jag har börjat störa mig på öppna skåpsluckor och dörrar. Det irriterar mig om en lucka eller en garderob bara så lite som står på glänt. Maniskt tar jag mig fram och stänger dem med beslutsamhet. Öppna dörrar påverkar energiflödet i rummen negativt. Enligt Feng Shui. Inte för att jag är en stark anhängare av denna livstro, inredningsreligion eller harmonipåverkande kraft - eller vad man nu kan tänkas tycka eller tro. Men jag har läst och intresserat mig måttligt och tycker att det är ett behagligt sätt att låta sig påverkas av, kanske bara krydda sina inredningstankar med för att skänka utrymme till själ och fysisk behaglighet i sitt hem och leverne. Jag stänger. Skjuter igen - öppnar upp och frigör. Det blir av allt större betydelse, ju mer jag tänker på det och ju mer medveten jag blir efter att jag har gjort förändringar. Intressant! Ska läsa lite mer. Hej Feng Shui. Dags att umgås igen - får se hur långvarigt det blir den här gången. 

Feng shui handlar om den osynliga energi som finns i all materia, och de vägar som denna energi tar. Att inreda för god feng shui innebär att skapa rum som balanserar de fem grundenergier som universum enligt feng shui består av.

Feng Shui, Wikipedia:

Fengshui eller feng shui, feng shuei (kinesiska: 风水, "vind och vatten", pinyin: fengshui eller fēng shuǐ; uttalat /ˌfʌŋˈʃweɪ/), även kallat geomantik är en mycket gammal, ursprungligen kinesisk pseudovetenskap som fortfarande används av vissa för att bestämma var och hur hus bör byggas och inredas för att dra nytta av och inte komma i konflikt med olika postulerade "energiflöden".

Fengshui bygger i stor utsträckning på läran om de fem elementen och tankar om qi, en kraft som ofta översätts till "livsenergi" och som, enligt de som tror på dess existen, finns både i människor, djur och naturen. Dessa tankar kopplas ofta ihop med daoism.

De sista årtiondena har fengshui blivit allt populärare även i länder som Sverige, men till skillnad från exempelvis Kina, Hongkong och Taiwan används här tekniken i huvudsak för heminredning och tas vanligen inte på fullt samma allvar som i sitt hemland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0