Sen är ni välkomna hem till mig.

Jag gillar min lägenhet. Faktiskt. Fast det finns massa minus också.
Som med allt annat. Just nu så överväger de positiva sakerna, och det är
väl också därför jag inte skarpt letar efter något annat.

- litet. alldeles för litet.
- trångt. helt galet trångt.
- kan inte bjuda hem folk. vilket är bland det trevligaste jag vet.
- något omständigt att ta sig hit. inte jätte. men tillräckligt. inte tidsmässigt. men inte smidigt.
- slitet. suger energi ur mig att det känns slitet. gammalt kan ge känsla. slitet gör mig trött.
- inte mitt. inget eget.
- ingen butik nära. bara en kiosk som är dubbelt så dyr jämfört med vanliga ica till exempel.

+ billigt
+ billigt
+ billigt
+ bra kommunikationer. ett byte för mycket, men det går alltid att ta mig hem.
+ fin miljö. sjöutsikt och fin natur.
+ lugnt område
+ jag hyr så länge jag vill. vet att jag inte måste lämna helt plötsligt

Billigt får tre egna + för det väger tyngre än något annat innan jag har en fast anställning med
en lön att leva bra på. Så jag överdriver inte när jag säger att plusslistan väger tyngre.

Men jag längtar efter en lya som jag kan rå om på riktigt. Som jag kan inreda. Som jag kan
bjuda hem vänner till. Som jag kan erbjuda övernattning i så att vänner och familj kan
komma och hälsa på. En lägenhet som blir härligt fräsch när jag städar den. Som jag kan
möblera om lite smått och njuta av en positiv förändring.

Där jag kan ha en plats för spegeln som funkar både när det är ljust och mörkt och slippa
flytta när jag ska sminka mig efter mörkrets infall. Där jag får plats med ett bord och stolar
och kan ha en stor skål med citrusfrukter bara för att de är vackra. Ett ställe med tillräckligt
många uttag så att jag inte behöver massa portabla förlängningssladdar som måste dras
ut och om och flyttas beroende på vad jag ska göra.

En lägenhet som jag vill vara i tillräckligt ofta för att inte behöva slänga maten i kylskåpet
när jag kommer hem bara för att jag har haft något bättre ställe att vara på.

Jag vill ha en sån lägenhet. Men först ska jag hitta ett jobb som gör det möjligt.

Sen är ni välkomna. Då blir det middag. Tillagad i ugn. Då är ni välkomna.

Hem till mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0